Torstaina kävimme Jossun ja Ellin kanssa vähän paimentamassa päivällä. Lilli oli taas ihan kuumana ja paimennussauva meni muusiksi kun hermostuin tälle hyökkijälle. Lilli ei anna laumasta erkanevalle lampaalle aikaa palata takasi kuosiin vaan hyökkii heti persuksiin kiinni, ärrinmurrin. Häkittäminenkin oli jo liian rajuotteista että piti alkaa komentaan ettei tarvitse niin kovalla sykkellä mennä reuhkaamaan sinne karsinaan. Kerran Lilli päätti myös ottaa oma-aloitteisesti lampaat ulos karsinasta ja siitähän äippä ei juurikaan riemastunut. Karsinaan saa mennä vain luvan kanssa. Onneksi on pian Sinikan leiri niin toivottavasti saadaan tuo otus kuriin! Tässäpä sen taas näkee ettei Lilli olekkaan niin pehmonössö koira jota ei kestä komentaa, vaikka paiskasin sauvan muusiksi maahan niin tää oli vaan "tadaa, eipä osunut nyt mä taas yritän lähteä pöllyttämään nuita lampaita" piti sitten laittaa koira maahan ja rauhoittaa hetkeksi tilanne. Lampaiden pöllyttäminen ei vain yksinkertaisesti ole sallitua, toivottavasti tuo pirulainen sen pikkuhiljaa tajuaa.

Illalla ajelimme activelle korvaustunnille ja katsastimme kontakteja. Lilli osaa kyllä kontaktit jos joko juoksen mukana, juoksen ohi, tai muuten niin että olen lähellä kontaktiestettä. Kun jättäydyn taakse, Lilli jää katselemaan "hääh, eiks tonne saakkaan mennä" eli nyt täytyy harjoitella sitä että jättäydyn jälkeen ja Lilli tekee koko esteen itsenäisesti. Muuten treenit meni ihan jees, sitä vaan on kangistunut noihin samoihin kaavoihin eikä muista treenata kontakteja jokaisella mahdollisella eri tavalla.

Tänään sitten jatkoimme activen aamuryhmässä kontaktiharjoituksia. Kokeilimme sivulle irtoamista niin että Lillin piti suorittaa kontakti ja minä juoksin sivusuunnassa pois päin esteestä, taas tämä "hääh, mihin äippä menee" eli katse ei pysynyt eteenpäin vaan Lilli jäi katsomaan minua. Aloimme sitten naksutella kontakteja niin Lilli sai omatoimisesti lähteä hakemaan 2o2:sta niin että minä vain seisoin paikoillani. Tätä pitäisi nyt jatkaa ja pääsinkin n. 2 metrin päähän josta lähetin Lillin puomin päähän, siinä se laittoi tassut oikein-naks-vapaa->alustalle. Ideana siis että koira osaa käydä hakemassa kakskakkosen vaikka minä olisin missä päin tahansa. Tähän asti olen ollut aika lähellä estettä ja nyt pitää pikkuhiljaa tehdä koirasta itsenäisempi. Omikseen treenasimme pujottelua joka meni vähän höpöksi kun minulla oli se uusi ihana pallo, kun vaihdoimme makupala palkkaan niin Lilli malttoi taas tehdä pujottelun ilman riehumista. Harjoittelin keppien jälkeistä valssia ja takaleikkausta ennen keppejä.